fredag 29. oktober 2010

Jeg har startet høytlesing etter modellen "Bok i bruk" i norsk i min 8. klasse. Vi skal lese boka "Himmelstøv" av Mariangela Johansen Cacace. Har bare hatt en "runde" ennå, men det var spennende å se at faktisk alle elevene engasjerte seg i arbeidet. Vi startet med å se på illustrasjonsbildet uten at de fikk vite tittel eller noe annet. Så fikk de et par minutter til å skrive ned hva de trodde boka handlet om. Så fikk de vite tittelen og vi tok en ny runde med det samme. Da kom det flere ideer om handling. Slik skapte vi en forventning til boka og de var ivrige etter å komme i gang med lesinga. Jeg leser høyt mens elevene har bøker og følger med i dem samtidig. Vi stopper underveis og lar elevene komme med innspill etter hvert som nye momenter dukker opp. Dette ble det fine samtaler ut av. Denne boka handler i hovedsak om spiseforstyrrelser, og det er nok ei bok som guttene i klassa nok ikke ville valgt å lese selv. Men de deltar aktivt og har synspunkter på hendelsene. Jeg tror det er viktig å vise at det finnes bøker som kan virke "kjedelige" i forhold til interesser o.l. Ingen klarer å "snike seg unna" ettersom vi skal ha jevnlige lesestopp, alle er nødt til å følge med. Og det er fint for de som ikke klarer å holde konsentrasjonen lenge om gangen. Vi kommer også til å ha skriveoppgaver underveis, f.eks. biodikt og å skrive en personlig tilnærming til teksten. Elevene skal også skrive bokmelding når vi har lest ferdig. Jeg tror dette kommer til å bli et vellykket opplegg som klarer å engasjere gruppa, som er veldig ulike når det gjelder leseferdigheter og leseglede.

6 kommentarer:

  1. Tusen takk for sist! Det var trivelig å besøke dere. Er det den klassen jeg besøkte som leser "Himmelstøv"? Så fint at du klarte å skape forventninger hos elevene.

    SvarSlett
  2. Så fin måte å lese på! Jeg leste selv et par noveller for en førstekalsse jeg har og merket at det er en god måte å nyte litteraturen litt på i faget. Man får satt seg godt tilrette på stolen og slappet litt av i kroppen og hørt godt etter. De har også bok og følger med om de vil. Jeg tror det er så viktig for dem å ha litt ro i hverdagen - og om litteraturen kan bodra til det også - er jo det helt fantastisk.

    SvarSlett
  3. Hei Eli!
    Dette hørtes ut som en veldig smart måte å lese sammen med barna på. Og det å kombinere lesing med skriftlig tilbakemelding er jo også effektiv trening i å huske. I dag kan det å huske bli ganske undervurdert ettersom vi kan minne oss selv på alt vi skal huske gjennom mobil- og andre digitale kalendere. Dersom verdensveven er intakt, trenger vi kanskje bare korttidsminnet i framtida. Det blit imidlertid litt kinkig den dagen at nettverket bryter sammen ... tren barna i å huske, det er smart, tror jeg!!

    SvarSlett
  4. Godt nytt år! Jeg starter dette året med å komme godt i gang med studiene... Forhåpentligvis går jeg ikke for hardt ut.

    Jeg synes at dette er et spennende leseprosjekt. Har dere avsluttet det? Hvor lang tid har dere brukt?

    Etter å ha lest ditt blogginnlegg har jeg vært inne på lesesenteret sine sider og har lest mer om "Bok i bruk". Nyttig! jeg kan absolutt tenke meg å sette i gang et lignende leseprosjekt.

    SvarSlett
  5. Dette skal eg også sjekke ut nærmare. Eg har skrive på bloggen min om problem med å jobbe med same roman i ei gruppe med veldig store forskjellar. Eg jobbar med vaksne studentar, så det er ikkje sikkert alt her passar for mine, men det verkar som om nokre av oppgåvene kan fungere fint for å engasjere elevane personleg, og det har eg sjølvsagt veldig trua på.Høyrest veldig spennande ut, vil gjerne lese meir om korleis det går med prosjektet!

    SvarSlett
  6. Det var en spennende måte å sette i gang med en bok. Leseferdigheter er jo veldig avgjørende for at de skal lykkes i senere skolegang..Det at du jobber med en undringstilnærming kan for mange elever virke godt. En del får jo en god start hjemme, så den viktigste jobben for oss blir overfor de elevene som ikke leser tilvanlig. Noe annet som er positivt med opplegget ditt er variasjonen. Det er viktig for mange elever..Per Chr

    SvarSlett